A tervezs s az ptkezs els szakasza 1939 s 1944 kztt
Az j repltr ptsnek terve 1938-ban kerlt napirendre. Hrom telepls, Pestszentlrinc-Rkoshegy-Vecss hatrban lv terletet jelltk ki a leend repltr szmra. A lgikiktt vegyesen polgri-katonai-sport hasznostsnak kvntk kialaktani. A terlet szaknyugati rszre a polgri, dlnyugati rszre pedig a katonai ltestmnyeket szntk. Mint minden plet tervezsre s ptsre, gy a forgalmira is nyilvnos plyzatokat hirdettek.
A plyzat 1939. decemberi eredmnyhirdetsn ifj. Dvid Kroly (1903-1973) terveit talltk a legalkalmasabbnak. A tervez, aki a modern magyar ptszet egyik megteremtje volt, egy olyan pletet lmodott meg, amely fellrl stlusosan egy hatalmas replgpre emlkeztetett. A munklatok 1942-ben kezddtek el. A vroskzponttl 16 km-re fekv repltr megkzeltsre egy gyorsforgalmi utat ptettek 1940 s 1943 kztt. A gyorsforgalmi t vge a repltr nyugati oldaln hzd betonttal csatlakozott a kzeli 4-es fkzlekedsi tba. Ez az t biztostja mg ma is a Budapest Airport kzton val elrhetsgt.
A katonai pleteket 1940-tl a polgriakkal prhuzamosan, de a hbors helyzet miatt valamivel gyorsabb temben ptettk. Az aktv lgiforgalom 1943-ban indult meg. A hbor alatt a polgri ptkezs lelassult, majd 1944 elejn teljesen lellt. A hbor vge fel a mr elkszlt, illetve flksz pletek romokban hevertek, vagy slyosan megsrltek. 1944 vgre Budapest – gy a repltr is – szovjet irnyts al kerlt.
Az jjpts idszaka 1947-1950
1947-ben szletett meg a dnts, hogy jjptik Ferihegyet a polgri repls szmra. A „hrom ves terv” keretben negyvenmilli forintot szavaztak meg a munklatokra. Az nneplyes tadsi nnepsget 1950 mjus 7-n, vasrnap tartottk s az elkszlt rszek biztostottk az 1946-ban megalakult Magyar-Szovjet Polgri Lgiforgalmi Rt. (MASZOVLET) itteni mkdst.
A lgitrsasg ekkor mg csak nhny klfldi jratot zemeltetett, elssorban Prgba, Bukarestbe, Varsba s Szfiba replt.
A Magyar Lgiforgalmi Vllalat, a MALV 1954. november 25-i megalakulsakor tbb tevkenysget is beolvasztottak az j, mr csak magyar tulajdonban lv vllalatba. Ferihegyrl az els nyugatra indul menetrendszerinti jrat a MALV bcsi jrata volt 1956 nyarn. Az els nyugati lgitrsasg amely jratot indtott Budapestre a KLM holland kirlyi lgitrsasg volt 1957-ben. A forgalmi plet teljes befejezse is erre az idre esett s megkezddtek a 2500 mteres futplya hosszabbtsi munki is a nagyobb gpek megjelense miatt. 1958 vgn elkszlt a 3010 mterre meghosszabbtott futplya s a „D” gurul is.
A fellendls vei: 1960-1980
A repltr forgalma a megnyitskori 4786 leszllsrl 1960-ra 17 133-ra, az utasforgalom 49 955-rl 359 338-ra ntt. Egyre tbb orszgba indultak menetrendszer s alkalmi utas, valamint ruszllt gpek. 1965-ben tfog tanulmny kszlt a repltr fejlesztsrl, amely gondolataiban tovbbfejlesztve tbb mint tz ves ksssel, az 70-es vek vgtl valsult meg. A repls, a repltr, a repls irnyts teljestkpessgnek vgre rt s tfog fejlesztsre szorult.
1973. janur elsejn a megnvekedett feladatok elvgzsre s a lgitrsasgi, kereskedelmi s hatsgi, valamint beruhz s zemelteti, replsirnytsi feladatok sztvlasztsra ltrehoztk a Lgiforgalmi s Repltri Igazgatsgot (LRI).
Ferihegy utasforgalma 1974-ben elrte az egymillit. Az orszg felett trepl gpek szmnak rohamos emelkedse miatt tbb j projekt is megvalsult. 1977-ben kezddtt meg az j irnyttorony s egy a msodik – a rgivel prhuzamos – 3 707 mter hossz futplya ptse. A MALV replgpeinek karbantartsra pedig egy j szolgl mszaki bzis is ltrejtt.
j infrastruktra a nvekv ignyeknek: 1980-2000
1980-ban a leszll gpek szma elrte a 32 642-t, a kiszolglt utasok szma az 1 milli 780 ezret. A nvekv utasszm megkvetelte a reptri kapacits fejlesztst. Dnts szletett egy j terminl ptsrl. Az j utasforgalmi plet alapkvt 1983. november 16-n raktk le. Az osztrk hitelbl s fvllalkozsban kszlt, 24 ezer m2-es 2-es terminl 1985 november 1-tl fogadja az utasokat. Ezt a Malv s ksbb a Lufthansa, az Air France, a Swissair replgpei s utasai hasznltk. A nagymret eltrrel, plet kzeli s tvoli llhelyekkel s hat utashddal elltott terminl Ferihegyet ismt a korszer replterek kz emelte. A rgi terminl – j nevn Terminl 1 – bonyoltotta tovbbra is a tbbi orszg lgitrsasgainak forgalmt.
1990-ben tbb mint 40 ezer le- s felszllst regisztrltak, kiszolgltak 2,5 milli utast s kzel 75 ezer gpet irnytottak az orszg lgterben, amely 1995 vgre a tbbszrsre, 350 ezer fl ntt.
1993 nyarn a Malv elindtotta Magyarorszg els tengerentli jratt New Yorkba. A replsben a fejlds nem llt meg s az orszgban lezajlott vltozsok kvetkeztben jabb fejlesztsek kezddtek el. Az ezredfordulra elrejelzett forgalmi adatok szerint kevsnek grkezett az vente 4 milli utast kiszolgl kt terminl. 1997-ben elkezddtt a 2B terminl ptse. A tbb mint 30 ezer m2 alapterlet j pletet a hozz tartoz forgalmi eltrrel 1998. december 8-n avattk fel. Ide kltztt az sszes klfldi lgitrsasg. A ht utashddal elltott pletkzeli s t tvoli llhelyekkel 3,5 milli utast tud fogadni vente.
Budapest Airport Zrt. – llamibl llami-magn tulajdonba
2002 janurjtl ismt j fejezet kezddtt a repltr letben. A Lgiforgalmi s Repltri Igazgatsg megsznt, helyn kt j szervezet alakult. A lgiforgalom irnytsa a HungaroControl, a repltr zemeltetse pedig a Budapest Airport Zrt. feladata lett. Utbbinak a replteret egy modern, gazdasgos lgikiktv kell alaktania, amely eurpai sznvonal szolgltatsokat knl, s az orszgot sszekti a vilg ms tjaival. A feladatot az utasok szmnak robbansszer emelkedse tette igazn komoly kihvss, hiszen lpst kellett tartani a lgi ipar nvekv ignyeivel. Jl rzkelteti a tendencit, hogy 1998 s 2005 kztt megktszerezdtt a Budapest Airport forgalma: 3,9 millirl 7,9 millira ntt. jabb beruhzsok vltak szksgess.
Ekkor a Magyar llam – a repltr addigi egyedli tulajdonosa – a rszleges privatizci mellett dnttt. Egy nemzetkzi tapasztalattal rendelkez magnbefektet stratgiai partnerknt val bevonstl pozitv vltozsokat vrtak a lgikikt jvbeli fejlesztse, j kzlekedsi csompontok, autparkolk s elrusthelyek teremtse tern. A jobb minsg s gyorsabb kiszolgls elsegtse is a szempontok kztt szerepelt.
2005 jniusban az llam privatizcis szerve koncesszis tendert rt ki. A Budapest Airport Zrt. tulajdonrsznek 75 szzalka mnusz egy szavazat j magnbefektetk kezbe kerlt. Az v vgre a tender sikeresen lezrult s a brit BAA vllalat, fontos brit replterek zemeltetje s tulajdonosa vette t a repltr irnytst.
Mindssze msfl vvel ksbb, 2007 jniusban vezetsg vlts trtnt, miutn az addigi tulajdonos, a BAA eladta a tulajdonrszt a nmet HOCHTIEF AirPort vllalatnak s hrom pnzgyi partnernek.
2007-2011: BUD Future – A repltr felksztse a jvre
2007 szn a Budapest Airport Zrt. bemutatta a repltr fejlesztse rdekben kidolgozott terveit, tovbb elindtotta bvtsi s modernizcis programjt, a BUD Future-t. 2011-ig tbb mint 261 milli eurt fektetnek a Budapest Airport kapacitsnak bvtsbe, infrastruktrjnak s szolgltatsainak fejlesztsbe. A repltr gy a rgi egyik legjelentsebb kzlekedsi csompontjaknt kpes lesz kiszolglni a nvekv forgalom ltal tmasztott ignyeket.
http://www.bud.hu/budapest_airport/tortenet |