A trvny vgrehajtsval megbzott Kereskedelmi minisztrium a hidak terveinek elksztsre nemzetkzi tervplyzatot rt ki. A plyzatra sszesen 74 plyam rkezett be, melyek kzl 53 az esktri, 21 pedig a fvmtri hd terveire vonatkozott. A mai Szabadsg-hdra vonatkoz tervek kzl 16 hromnyls, 5 pedig egynyls hddal szmolt. A tervek brlbizottsga a plyzathoz hasonlan nemzetkzi volt, Kherndl Antalmegyetemi tanr vezetsvel.
A kt hdra vonatkoz terveket egyttesen brltk el, a tervek kzl a II. illetve a III. djat nyert terv a fvmtri hdra kszlt. A djazott terveken tl a Szabadsg-hdra kszlt tervek kzl mg egyet megvettek. A II. djas tervet Feketehzy Jnos ksztette, a III. djas tervet Totth Rbert, a tovbbi megvsrolt terv pedig Chatry S. s fia ptsi vllalkozk, illetve Schikedanz Albert ptsz.
A hd vgl nhny kisebb vltoztatssal Feketehzy Jnos tervei alapjn plt meg. A kivitelezsi rszletterveket Gllik Istvn s Beke Jzsef ksztettk, a kapuzatok ptszeti megoldst Nagy Virgil.
A hd ptse 1894-ben kezddtt, az alapok ptse lgnyomsos mdszerrel trtnt. A pillrek s a hdfk 1895 decemberre kszltek el. A hd vasszerkezett a Magyar Kirlyi llamvasutak Gpgyra szlltotta. A szerkezet gyrtst 1895 februrjban kezdtk, a szerelst ugyanezen v jliusban, vgl 1896 augusztusban fejeztk be. A hidat Ferenc Jzsef jelenltben – aki az utols szegecset maga verte be – 1896. oktber 4-n adtk t. Az uralkod tiszteletre a hd a Ferencz Jzsef hd nevet kapta.
A hidat ellttk villamosvgnnyal, elektromos s gzvilgtssal. Eredetileg 12 vlmpt, 8 izzlmpt, s 48 gzlmpt helyeztek el a hdon.
A hd ptse kapcsn az addig csak a Vci utcig (akkori nevn: Lipt utca) terjed Vmhz krutat (akkor Mszros utca) a Duna vonalig meg kellett hosszabbtani. Ehhez a mai Fvm tr szaki oldaln lev hztmbt elbontottk.
1945. janur 16-n a visszavonul nmet hadsereg – a tbbi budapesti Duna-hddal egytt – felrobbantotta. A robbantlteteket a kzps hdnylsban helyeztk el. A robbans a befggesztett rszen tl a pillrekhez kapcsold konzolos szerkezetben is krt okozott. A parti nylsokat thidal szerkezetek srlten, de a helykn maradtak.
Egy hnappal ksbb szovjet katonai alakulatok hozzlttak a megmaradt hdrsz pontonhddal trtn kiegsztshez, valamint a srlt rszek bontshoz. A budai oldalon a szerkezet oly mrtkben megsrlt, hogy a parti nylst thidal szerkezet az als rakpartra csszott az erjtkok megvltozsa miatt. A hd tovbbi rongldsa ellenre vgl a pillrek felhasznlsval ideiglenes pontonhd kszlt, elsknt sszekapcsolva a Budt s Pestet a vros ostroma utn. A pontonhd 1945. mrcius 15-tl 1946. janur 10-ig szolglta az tkelst. Ezen a napon a pontonhd rszt tart t dereglyt, s a rjuk tmaszkod szerkezetet a jgzajls elsodorta, a maradvnyok Lgymnyoson rtek partot. Pr napig a vrosrszek ismt sszekttets nlkl maradtak, a Kossuth hidat 8 nappal ksbb, janur 18-n nyitottk meg.
A Szabadsg hd helyrelltsa 1946 tavaszn kezddtt el, az jjpts terveit Svoly Pl ksztette. A budai s pesti parti thidalsokat megerstettk, a srlt elemeket kicserltk. Valamennyi hosszabb rcsrdon lemezek rhegesztsvel nveltk a kihajls elleni biztonsgot. A kzps hdrszt az 1894-es tervek alapjn gyrtottk le, majd szdaruk segtsgvel csatlakoztattk a meglev szerkezetekhez. A hdrszeket a parton szereltk ssze 50 tonns elemekk, melyeket egyben emeltek be a helykre. A kzps tart 120 tonns egysgeinek beemelse 1946. jlius 12-n trtnt meg.
A hdon helyrelltottk a villamosvgnyokat, a kiskocka kocsiplyt, valamint a jrdkat. A kzps nylsban az eredeti dszes korltokat egyszerbbel ptoltk. A plyaszerkezet kiegsztse a Dunbl kiemelt, klnbz minsg hdroncs anyagokbl kszlt. A hidat 1946. augusztus 20-n nyitottk meg a forgalom szmra, egyttal a mai, Szabadsg hd nevet adva az tkelnek. A hd a felrobbantott budapesti hidak kzl elsknt lett helyrelltva, szne azonban szrkre vltozott, az eredeti zlddel szemben, mivel nem llt rendelkezsre ms szn festk.[2]
1984-ben elbontottk a teljes plyaszerkezetet, s helybe vasbeton plyaelemeket ptettek. A hd ekkor kapta vissza zld sznt
A gyalogjrk korbbi hibs kialaktsa miatt a szerkezet tbb helyen jelentsen korrodldott. Emiatt, s a jelents forgalomnvekeds miatt 2007-ben megkezddtt a tovbb nem halogathat feljtsa.
A feljts miatt 2007. augusztus 21-n a hidat 15 hnapra lezrtk. A munklatok magukba foglaljk az aclszerkezet s a vasbeton plyk megerstst, a pillrek s a hdfk kijavtst, az tplya, a villamosplya s a jrda tptst, a memlki rekonstrukcit, valamint a dszkivilgts kiptst. A feljts becslt kltsge egyes forrsok szerint 4,9 millird[4], ms forrsok szerint „krlbell 5 millird” forint volt.[5] 2007 novemberben kiderlt, hogy a munklatok kltsge 600 milli forinttal, idtartama pedig 2 hnappal megnvekedett.[4] A hidat vgl 2008 decemberben megnyitottk a villamosforgalom szmra, 2009. mjus 30-tl pedig a kerkprosok, majd 31-tl az autsok is ignybe vehetik a hidat.[6] A feljts a tervezett 4,9 millird[4] forint helyett vgl 5,6 millird [7] forintba kerlt, teht 700 millival lett drgbb az eredetileg tervezettnl.
A hd megnyitsa utn b msfl vvel, 1898. mjus 31-n indtottk el a Szabadsg hdon keresztlvezet villamosjratot, melyet a Budapesti Kzti Vasplya Trsasg (BKVT) zemeltetett. Az j, Dunt keresztez vonal vgclja a Szna tr (a mai Klvin tr) volt, ahol csatlakozott a mr korbban megptett zugligeti vonalhoz. Az j vonalat hrom temben adtk t, a vgs kiptst 1899. jlius 2-n rtk el. Mg ugyanebben az vben, december 28-n tadtk a mai Bartk Bla ton a Kelenfldi plyaudvarhoz vezet vonalat is.
A hdon a vgnyokat a hdplya szlre ptettk, az zem alsvezetkes volt. A vonalat 1923-ban ptettk t felsvezetkess, ekkor helyeztek el vezetktart oszlopokat a ftartn. Ugyanekkor a kocsiplya burkolatt is teljesen tptettk. 1928. szeptember 24-tl az autbuszkzlekeds is elindult a hdon, az egyesre szmozott - a ksbb is egyes autbuszknt ismert jrat eldje - viszonylat az Andrssy t fell a Gellrt trig kzlekedett.
A vgnyokat 1938-ban helyeztk az ttest kzepre, kialaktva a mai keresztmetszeti elrendezst. A hd villamosforgalma az elmlt vekben tapasztalhatnl srbb volt, a hidat a maiakon tl ms viszonylatok is rintettk. 1966-ban pldul a kvetkez jratok rintettk a hidat:
A metrhlzat kipltvel, a prhuzamos villamosvonalak felszmolsval 1980-ban kialakult a hidat ma is rint villamosvonalak kzlekedsi rendje. 1996-ban a hdon az autbusz-kzlekeds – egyben az 1-es viszonylat is – megsznt. A folyamatosan nvekv forgalom miatt a hdon a villamosforgalmat a kzti forgalomtl 2000 tjkn fizikailag elvlasztottk. Napjainkban a hd tlagos forgalma mintegy 17000 aut naponta.[forrs?]
A 2007–2008-as feljts idejn csak a gyalogos kzlekeds volt lehetsges, elszr a hd dli oldaln, majd ahogy a feljtsi munklatok elrehaladtak, az szaki oldalon.
- Budapest legrvidebb hdja [8]
- A msodik vilghborban felrobbantott kzprszt az pen maradt pillrek kztt hamar tudtk ptolni. A korltok formja itt egyszerbb volt, de a 2007-2008-as feljtskor visszaptettk eredeti dsztsre.
- A hd rcsos szerkezete miatt knnyen – esetenknt ngyilkossgi szndkkal – felmsznak r, ilyenkor a krnyk kzlekedse lell, amg a kialakult helyzet meg nem olddik.
- A hd jellegzetes dszei a pillrek kapuzatnak tetejn l turulmadarak[8]
- A Nagy Virgil tervezte kapuzatokat a trtnelmi magyar cmer dsz