Margit hd

A Budapesti Margit hd a Szent Istvn krutat s a Margit krutat kti ssze a Margit-sziget rintsvel. A fvros msodik lland hdjaknt 1872 s1876 kztt plt, 1876. prilis 30-n avattk fel. Tervplyzatt 1871-ben rtk ki, melyen az els djat Ernest Goin francia mrnknek tltk s a Societ de Construction de Batignoles nyerte el a szerzdst a hd megptsre.
A hd a sziget melletti kt Duna gat 3-3, a hdkzp fel kiss nveked nylssal hidalja t. A nylsok mretkiosztsa 73,5 + 82,67 + 87,88 + 87,88 + 82,67 + 73,5 m. A hd teljes hossza 607,6 mter. A szigetnl a hdtengely megtrik, gy a pillrek mindkt Duna-gban prhuzamosak a sodorvonallal. A kzps pillrnl csatlakozik a hdhoz az 1900. augusztus 19-n megnyitott, Margit-szigetre vezet szrnyhd, melynek megptsig a sziget csak csnakkal volt megkzelthet. A hd eredeti kavartvas anyag vt, valamint a felette lev plyval sszekt ketts diagonlrcsozst ma mr csak a szigeti szrnyhdon lehet megtekinteni.
A hd eredeti kiptsben 11,06 mter szles tplyval rendelkezett, szlen vezetett villamosplyval, s mindkt oldalon 2,89 mter szles jrdval. A harmincas vekben trtnt tpts sorn az tplya szlessge 16,60 mterre, a jrd 2,90-re ntt, az tptssel egyidben a villamosplya az t kzepre kerlt. A hbor utni jjptskor mind az tplya, mind a gyalogosfelletek szlessge tovbb emelkedett 18,00, valamint 3,5 mterre.
rdekessg, ha megfigyeljk a hdkzepet s a Margit-szigetet sszekt szakaszt s kpzeletben az tplyt tart szerkezetet tkrzzk az tplya fel, akkor kirajzoldik elttnk az elfektetett Eiffel-torony kpe.
A hidat Mihailich Gyz tervei alapjn 1935-37-ben dli irnyban kiszlestettk, s gy tovbbi kt kzti svot lehetett elhelyezni rajta. Ekkor helyeztk kzpre a hdon 1879 ta kzleked villamos plyjt is. 1944. november 4-n Pest felli hrom pillrje felrobbant a dlutni cscsforgalom idejn, sok ldozatot kvetelve. A robbanst az okozta, hogy a villamos kerekn lv ramszed a sn alatt fut alsvezetkre kttt gyjtzsinrokhoz hozzrt, s ez a hd alatt a nmetek ltal elhelyezett tlteteket beindtotta. A budai rszeket 1945. janur 18-n robbantottk fel.
A hbor utn az jjpts elksztsekor felmerlt a merev vasbettes vasbeton vek ptse, de a pillrek srlkenysge miatt vgl az acl vszerkezetek mellett dntttek. Az eredetihez kpest a szerkezet hrom f eltrssel rendelkezik: az vek s a plya kztt elmaradt a rcsozat, az vek nylmagassga megntt, valamint a rgi 8 ftart helyett 6 vet ptettek be. Az jjptett, flszlessg hidat 1947 szn, a teljes hidat pedig1948 nyarn adtk t.
1978-ban vgeztek rajta rekonstrukcit, leromlott llapota indokoltt tette egy nagyobb llegzet feljts megkezdst 2009 augusztusban. A rszben feljtott hidat 2010. november 15-n, este 10 rakor adtk t a forgalomnak;[1] a teljes kr tads 2011 jniusra vrhat.
Az 1870. vi X. trvnycikk rendelte a Margit hd megptst, melynek alapjn nemzetkzi tervplyzatot hirdettek meg a hd megtervezsre s kivitelezsre. Ezt megelzen azonban szksg volt a megfelel jogi, mszaki s pnzgyi felttelek elteremtshez. A beruhzs mszaki s pnzgyi oldalval kapcsolatban nem merltek fel problmk, mivel a kt vtizeddel korbban tadott Lnchd pldaknt szolglt arra, hogy hidat pteni gazdasgpolitikailag is indokolt, valamint hasznos s egyben kifizetd munka. Nehzsgek merltek fel azonban jogi terleten, mgpedig a kvetkez okok miatt:
A Lnchd magnvllalkozs rszeknt kszlt el, mely Sina Gyrgy bankr rszvnytrsasgnak tulajdont kpezte, s koncesszis alapon plt fel. Kltsgeit a vmfizetsi ktelezettsg fedezte, mely az sszes, hdon thalad gyalogosra s jrmre kiterjedt. A vmszedsbl befoly jvedelem pedig a rszvnytrsasgot illette. Ugyanakkor a kvetkez kikts is szerepelt a szerzdsben, melyet az Orszggyls az 1840. vi XXXIX. trvnycikkel egytt hagyott jv, melynek rtelmben a hdtl 1-1 magyar mrfldn bell (kb. 8 km) msik hd nem pthet a Lnchd forgalomba helyezstl szmtott 90 vig a Dunn. 1936-ban jrt volna le ez a ktelezettsg, ugyanis akkori becslsek szerint ennyi id utn lett volna szksg Budapesten egy jabb hdra, azonban a vros fejldse ennl jval nagyobb mreteket lttt.
Ezek utn kt megolds kerlhetett szmtsba: 1. a Lnchdtl szmtott 1 mrfldnl tvolabb ptik meg a hidat, vagyis a fvros akkori terletnl mind szak, mind dl fel jval kijjebb; vagy 2. ezen jogi akadly elhrtsrl a rszvnytrsasggal megegyeznek. Az els megoldsnak nem lett volna rtelme; a msodik megolds vltozatai kzl viszont a legszerencssebbre esett a dnts: az 1870. vi XXX. trvnycikkel a magyar llam megvltotta a Lnchidat, az tkelhely kijellsben gy mr sajt maga dnthetett.
43 plyamunka rkezett be a tervplyzatra, ebbl 23-at minstettek elfogadhatnak s hatot brltak el rszletesen. Kt jutalomdat rtak ki, ebbl az elst, 1000 tzfrankos aranyat a francia Ernest Goin vllalkoz mrnk ltal beadott terv nyerte el, a msodikat, 500 tzfrankos aranyat, a Kraft s Frster bcsi ptszek ltal elksztett s a Socit Coquenillel trsult bcsi ltalnos ptszeti trsulat terve kapta meg. A djnyertes eljoggal rendelkezett a kiviteli megbzsra, gy az pttet s a tervez trgyalni kezdett a tervmdostsokrl, valamint azoknak anyagi vonzatairl. A plyzat kihirdetskor a Margit hd mg a Duna-szablyozs azon korbbi tervn alapult, mely szerint a szigetet ktoldalt hatrol Duna-gak nem egyforma szlessgek: a pesti 100, a budai 150 l. Mszaki tanulmnyok azonban megllaptottk hogy a kt Duna-g szlessge egyforma, azaz 125-125 l. Ebbl kvetkezen vltoztatni kellett a terveken a nylsok elrendezsnek (t helyett hat nyls) s a kltsgek tekintetben.
Kln szerzds alapjn kezdett vette a pesti hdf alapozshoz szksges sllyesztszekrnyek gyrtsa s szlltsa. A pillrek s hdfk alapozstErnest Goin vllalata, a francia Socit de Construction de Batignolles cg emberei vgeztk vasszekrnyek sllyesztsvel. Kt-kt alaptest kszlt a hdfknl s a kzppillrnl, illetve egy-egy a ngy mederpillrnl. Ezek mindegyike 7 mm vastagsg, 1,0 m magas vaslemezbl szegecselt gyrkbl plt fel, a kvetkez gyrt minden mterrend sllyeszts utn szegecseltk. A hdfket, melyeket kt szekrnnyel alapoztak, s a kzps pillrt a nulla vzszint fltt hatlb magassgban, boltozattal ktttk egybe. Ezen tboltozst az als rakpart partfalai a hdfknl ugyan eltakarjk, de a kzppillr megfigyelhet alacsony vzlls esetn. A pillralapok a hdfkn 7,0 m, a mederpillreken 8,0 m hosszak. A francia vllalat 1873 oktberre kszlt el az alapozsi munklatokkal.
A felmen falak minden pillren s hdfn grnitburkolatot kaptak, melyhez a kanyagot a neuhauseni, a hefermarkti s a pernaui bnykbl hoztk. A felmen falak ptsvel prhuzamosaan megkezddtt a vasszerkezet hengerlse is. A hd vasszerkezett Franciaorszgbl importlta a kivitelez cg. Ez a szerkezet egy v volt, mely lapokra tmaszkodott, azaz hat darab egyms mell helyezett vtart, melyeket sr rcsozssal ktttek egymshoz. Ugyancsak sr, andrskeresztes rcsozs kszlt az egyes tartk skjban, ezt a hdplyt altmaszt hossz- s kereszttartk fogtk ssze. Ezltal minden egyes v egy vtartbl, egy hossztartbl s kt, rcsozattal osztott mezbl llt ssze. A hossz- s kereszttartkkal egy skban a szerkezetet dongalemezek kpeztk, majd erre kerlt r a kiegyenlt aszfaltbeton rteg, ezutbbira pedig a homokba rakott fakocka burkolat. A keresztartk konzoljai tartottk a jrdkat, s ezeknek a vgre szereltk fel a hdkorltot, valamint a hossztartt, melyre a jrdt kpz tlgyfapallkat helyeztk.
A kzps pillren tallhat alagt
A hatnyls mederhdhoz kt parti hdnyls csatlakozik, melynek 20,0-20,0 m hossz vasszerkezett a Magyar Kirlyi llamvasutak Gpgyra szerelte fel hazai anyagbl a MV ptsi osztlynak terveinek megfelelen. Kler s Kutlnya vllalkozk ksztettk az alptmnyket. A hdfknl ideiglenes vmszed bdkat ltestettek, ezeket 1886-ban tglapletekre cserltk le.
A hd teljes hossza, a kt parti nylst is beleszmtva 607,6 m, a szlessge pedig 16,9 m volt. Utbbibl a kocsiplya 11,1 mtert, a fapalls jrdk 2,9-2,9 mtert tettek ki. A hd szerkezett gy terveztk hogy 400 kg/m2 egyenletesen megoszl terhelst valamint 24 tonns teherkocsit elbrjon. A vasszerkezet tmege 5012 tonna volt, az ptkezs sszesen 5 051 000 forintba kerlt.
A hd megvilgtst a pillreken s a hdfkn elhelyezett ngy-ngy dszes kandelber biztostotta. A lmpakereteket szrnyas griffmadarak tartottk a kovcsoltvas foglalat oszlopok derekn. Az oszlopfk mindegyikt a magyar korona dsztette. Ngy-ngy kisebb, egyg lmpt szereltek fel az egyes hdnylsokban. A hd ptszeti dsztmnyeit a Palais Royal ptsze, Wilbrod Chabrol ksztette.
Elzetesen megtartott zrtkr tervplyzat utn a hdptsi kivitelez vllalat 1874-ben kapott megbzst a pillrek homlokzatait dszt szobrok elksztsre s elhelyezsre. Ezek a szobrok Adolphe Thabard prizsi szobrszmvsz munki, melyek hajorron ll emberalakot brzolnak. A kzppillr dli mellvdjt dsztette az orszg cmere a koronval, sarkain obeliszkek voltak.
A kzppillr dli oldaln ll - mra mr megkopott - ptsi emlktbla[3][4]
A kivitelezs a MV XXVI. ptsi Felgyelsgnek irnytsa alatt trtnt. Vezetje Dek Mihly MV fmrnk, kinek munkatrsai elbb Bachl Jzsef, majd pedig Czekelius Aurl MV segdmrnkk voltak.
A szerzdsben foglalt hatridvel szemben a hdpts sszes kivitelezsi munkit az rvz miatt csupn 1876. prilis 30-ra tudta befejezni a Batignolles vllalat. E napon, dli 12 rakor hivatalosan tadtk a hidat a forgalomnak. A budapesti lakossg azonban nem vrta meg a megnyits idpontjt, mr hetekkel prilis vge eltt tjrtak a hdon az ptvllalat s a felgyelsg tudtval. Gyulai Pl r javaslatra a hd a Margit hd nevet kapta.
A megnyitrl ekppen rt a Vasrnapi jsg 1876. mjus 7-ei szma: "Mult vasrnap nyitottk meg nneplyesggel a kzhasznlatnak mr februr vgn tadott Margithidat, mely hatalmas s egyuttal kes kapocs gyannt fzi egymshoz hosszu vszzadok tartamra a fvros kt partjt."
A historizl francia zls s knnyedsg stlusrl rulkodnak a finom vonalazs vek s a szerencss tmegeloszls falazatok, pillrek, szobrok valamint a prknyok faragvnyainak, dszes kandelbereinek s obeliszkjeinek kialaktsa.
1879-ben lvasutat alaktottak ki a hdon, melynek sneit kzvetlenl a jrdaszeglyek mellett vezettk el. A hd emelkedire val tekintettel a hdfben egy harmadik lovat fogtak az eredetileg kt l ltal vontatott kocsi el. Ezen lovszgyerek lt, aki estnknt lmpval getett a lvast eltt a hd kzepig, majd onnt visszafordult a hdfhz, hogy felsegtse a kvetkez lvonatot a hd kzepig. 1894-ben a lvasutat villamos vltotta fel.
Az 1899. vi VII. trvnycikk rendelte el a margitszigeti szrnyhd ptst, miutn a Margitszigetet egyestettk a Fest-szigettel. A Margit hd kzps pillrbl gazik ki a szrnyhd, tengelye a felezi a Margit hd megtrt tengelyvonalnak trsi szgt. A hdnak csupn egy, 70 m-es nylsa van, ezt a fhd eredeti tartihoz hasonl alak, ngy vtart hidalja t. Az alapzat fltti prknyfal lthat felleteit grnittal burkoltk, s gyszintn grnitbl kszltek a szerkezeti talpkvek s a hdplyt a feljrtl elvlaszt szeglykvek. A vasszerkezet korltjai, a prknyok s a vmszedhzak az eredeti Margit hd hasonl clt szolgl szerkezeteivel egyeznek meg.
A kzppillr a homlokfaldszekkel s az pts emlktbljval
A szrnyhd ptsi kltsgei 670.000 koront tettek ki. Alptmnynek kivitelezje Zsigmondy Bla volt, a vasszerkezett a Magyar Kirlyi llamvasutak Gpgyra ksztette. 1900. augusztus 19-n adtk t a forgalom szmra. Ez az egyetlen hdnyls, mely lnyegben srtetlenl tvszelte a msodik vilghbor puszttsait.
Az vek mltval, mint sok ms hdon, gy a Margit hdon is egyre gyakrabban jelentkeztek problmk a hdplyn. A fakocka burkolatt idvel kikezdtk a trszekerek vasabroncsos kerekei. A fakocka burkolat olyan mrtkben elhasznldott az egyre nvekv teherkocsi forgalom kvetkeztben, hogy nem lehetett tovbb halasztani annak kijavtst. Az els vilghbor idejn fakocka anyagot nem lehetett beszerezni, gy a burkolatot ideiglenesen a Lnchd fakocka burkolatnak felbontsbl szrmaz anyaggal javtottk ki. m 1920-ra a burkolat mr jrhatatlann vlt. Mivel tovbbra sem addott lehetsg fakocka beszerzsre, ezrt felbontottk a burkolatot s helybe 14 cm vastagsg trachit kkocka burkolatot helyeztek. Egyidejleg a villamosvasti snek cserjt is megejtettk. A forgalom thaladsa vgig biztostva volt, az j kocsiplya elszr 1920-21 teln az szaki, majd 1921 tavaszn a dli oldalon kszlt el.
Mivel a plyaburkolat anyaga megvltozott, ez egyben az lland terhels nvekedst vonta maga utn, ehhez jrult a dinamikus hatsok fokozdsa is. Hogy a hdra sszpontosul erhatsokat cskkentsk, 1921. jlius 1-jtl forgalomkorltozst rendeltek el: csak a 16 tonnnl knnyebb jrmvek thaladst engedlyeztk. Ez csak kismrtk javulst hozott, a kburkolat viszont tovbb romlott, rendszeresen javtani kellett. A helyzeten az is rontott, hogy 1929-tl autbusz is jrt a hdon.
A hd mr egyre nehezebben brta a rajta thalad forgalmat. Ezen prblt segteni a fvros a minisztrium Dunahdptsi szakosztlyval karltve, melynek eredmnye egy nagyszabs terv kidolgozsa lett. Mrlegeltk a fvros kt felnek sszektse szempontjbl a Dunahidak fontossgt, majd megalkottk a Duna-hd ptsi programot. Kt jabb Duna-hd ptse s a Margit hd kiszlestse kerlt szmtsba. A legsrgetbbnek ezek kzl a Margit hd kiszlestst minstettk, gy a program vghezvitele ezzel kezddtt. Egyidejleg elkezdtk a Borros tri hd ptst is. A harmadik ptkezst, az budai hidat azonban a pillrsor elkszlte utn, 1944-ben, a hbor miatt flbe kellett hagyni.
Mihailich Gyz megyetemi tanr ksztette a Margit hd tptsnek s kiszlestsnek terveit 1935 tavaszn. Ezeknek megfelelen a hd hat-hat vbl ll ftartit ktcsukls vekk alaktottk a kedvezbb erjtk rdekben. Csuklkat iktattak a lapvgzdsek helybe. Szksg is volt erre az talaktsra, mely a szerkezet lnyegt rintette, ugyanis a lapokon tmaszkod vek bergdsokat okoztak a talpkveken. A meglv ftart mell kt jabb ftartt helyeztek el a dli oldalon. Dli irnyban megtoldottk a hdfket s a pillreket is, a pillreken ll szobrokat thelyeztk. A szlests utn a hdplya az eddigi 11,1 m-rl 16,8 m szlessgre bvlt.
|