Erzsbet hd

Az Erzsbet lnchd a magyar hdpt mrnkk s a hazai ipar egyedlll, csodlatos teljestmnye volt. tadsakor s mg tovbbi majd negyed szzadig rendszerben vilgrekorder, hetven ven t Duna rekorder s az egyetlen olyan hd, amely a folyt 290 m-es kzpnylsval mederpillr nlkl velte t. A vilg els, konstrukcijban sok jat hoz, aclpilonos s napjainkig legszebbnek tartott lnchdja volt. Sajnos ez a remekbe szabott alkots is a msodik vilghbor ldozatv vlt: 1945 janurjban a visszavonul nmet csapatok felrobbantottk. Helyre kbelhd plt. AzErzsbet hd Budapest egyik legnevezetesebb hdja a Dunn, amely az V. kerletet kti ssze az I. kerlettel.
Ltestst az 1893. vi XIV. trvnycikk rendelte el a Ferenc Jzsef hd ptsvel egytt (Esk tri s Fvm tri hidak). A kt hdra egyttesen kirt nemzetkzi tervplyzaton 74 plyaterv rkezett be, ezek kzl 53 vonatkozott az Esk tri (a ksbbi Erzsbet) hdra. A tervezk kzl 41-en oldottk meg az thidalst egyetlen nylssal, 36-an az esktri, 5-en a Fvm tri hdnl. A 74 plyz kzl 15 volt magyar, a tbbiek kzl legtbb amerikai volt (16), tbben voltak olaszok, osztrkok, nmetek s francik.[1][2]
1898 s 1903 kztt plt, nem sokkal a Ferenc Jzsef nevt visel hd (ma: Szabadsg hd) utn. Az idkzben Genfben mernylet ldozatul esettErzsbet kirlynrl neveztk el.
Az 1894-ben megtartott nemzetkzi plyzaton az els djat a Kbler Gyrgy az esslingeni gpgyr fmrnke s Eisenlohr s Weigle stuttgartiptszekkel egytt elksztett egynyls kbelhdterve nyerte el. A terv azonban nem kerlt kivitelezsre, mert a dnts lnchd mellett trtnt. Ennek f oka az volt, hogy a klfldn gyrtott kbelek helyett, az egsz vasszerkezetet hazai anyagbl s hazai munkval lehetett ellltani. Mellzst a minisztrium azzal indokolta, hogy Magyarorszgon nem gyrtanak megfelel minsg kbelt. A minisztrium llsfoglalsa annak idejn lnk szakmai vitt vltott ki - fknt nmet rszrl -, s ez a vita csak akkor csendeslt le igazban, amikor az Erzsbet hd elkszlt s vilgszerte tetszst s elismerst aratott. A hd a maga idejben mszaki szenzcit keltett, mivel egyetlen, 290 m hossz nylssal velt t a Dunn, vagyis fgghd. A kiviteli terveket a Kereskedelemgyi Minisztrium hdosztlya ksztette Czekelius Aurl irnytsval, a Kherndl Antal megyetemi tanr ltal kidolgozott statikai szmtsi rendszer szerint. A lncokat, a sarukat, a lehorgonyzsokat Gllik Istvn, a merevttartt s a plyaszerkezetet Beke Jzsef mrnkk terveztk. A hd eszttikai megjelense Nagy Virgil ptsz munkjt dicsri. A hd rendszere merevtett lnchd, amelynl a hd egsz nslyt a lncok hordtk. A lncok skjban a hdplya kt szln elhelyezett rcsos vastartk (n. merevttartk) csak a hd rszleges megterhelsekor lptek mkdsbe, oly mdon, hogy a lncnak a nem egyenletesen eloszl hatsa alatt, egybknt keletkez nagy alakvltozsait, az abbl fakad kros s veszlyes lengseit megakadlyoztk. A hd 290 mteres nylsn kvl mindkt oldaln 42-42 mteres rakparti thidalsok csatlakoztak. Az egymstl 20 mteres tvolsgban elhelyezett kt ketts lncra volt felfggesztve. A hdplya 18 mteres volt, ebbl 11 mteres kocsittal, s kt egyenknt 3,5 mteres gyalogjrbl llt. A kocsit kt szln egy-egy villamosvasti vgny volt elhelyezve.
A hd tervezsekor a szzadfordul legkorszerbb szerkezeteit alkalmaztk, gy jszer volt a saruk, valamint a vasoszlopok s a merevt-tart megoldsa is. A pillr fltti kapuzatok az als vgeiken csukls sarukra tmaszkodtak, fent a lnc ugyancsak csuklsan csatlakozott, amely koncentrlt ertadst tett lehetv. Ezt az ingaoszlopos megoldst, magyar mrnkk elgondolst, amely ksbb fgghidak esetben ltalnos gyakorlatt vlt, ennl a hdnl alkalmaztk a vilgon elszr (a jelenlegi hdszerkezet pilonjai is ingaoszlopok). A merevt-tart volt egyttal a szlrcs, amely a lncokra hat szlert is felvette. A pilonoknl elhagytk a szzadfordul idejn kiterjedten alkalmazott karchitektrt, ezltal szabadon rvnyeslhettek a hd szerkezeti rszei. Haznkban elszr itt alkalmaztak Martin aclt. A ftartkat ngyzetmterenknt 450 kg embertmeg-terhelsre mreteztk, a plyaszerkezetnl pedig 2 db 16 tonns teherkocsit vettek alapul. A hd vasszerkezett a Magyar Kirlyi llamvasutak Gpgyra (MVAG), a lncokat a disgyri llami vasgyr ksztette, az alptmnyi munkkat Gross E. s Trsa s Fischer Henrik trsvllalkozk hajtottk vgre.
Az ptsi munkk 1898 tavaszn kezddtek el. A ksedelem f oka a pesti Belvros vrosrendezsi elgondolsainak kialakulatlansga volt. A hd tengelyt a Hatvani utcval (ma Kossuth Lajos utca) felttlenl ssze kellett ktni, azonban az e clbl szksges pletbontsok megoldsra mr tbb lehetsg knlkozott, amelyek kzl vlasztani nem volt egyszer feladat. Kt rtkes, patins plet llott a hdtengely tjban, spedig a rgi pesti Vroshza s a Belvrosi plbniatemplom. 1902-ben a szerels elrehaladott stdiumban, a hdfkn nagyon csekly elmozdulst szleltek. Ezrt az ptst felfggesztettk. (Oka az volt, hogy a lnckamrk vztelentse miatt hasznlt aszfaltrteg a rhat nyoms, s a kzeli hvforrsok hhatsa miatt plasztikuss vlt, s a felette lv falrsszel egytt a lnc hzerejnek irnyban lass mozgsnak indult.) A mozgs meglltsra a hdf Duna felli oldalra, az ttest al, elptmnyknt betontestet helyeztek el, s ez megakadlyozta, hogy a hdf mozgsa folytatdjk. A pesti hdf el is helyeztek ugyanilyen betontmbt, br ott ezt semmi sem indokolta. Mindez tbb mint egy vre visszatartotta a hd ptst. A hiba kijavtsa utn folytattk a szerelst, s az ptkezst 1903 szn befejeztk. A hidat 1903. oktber 16-n adtk t a forgalomnak. Az sszes slya 11 170 tonna, az sszes kltsge: 12 403 000 korona volt.
Az Erzsbet hidat 1945. janur 18-n a reggeli rkban robbantotta fel a Pestet kirt nmet hader. Nem tudni pontosan mirt, de a ngybl csak a budai hdf dli lnckamrjban robbant fel a tltet. Az elszakad dli lnc gy nem tartotta tovbb az tplya slyt, ami dl fel csavarodva rntotta magval a budai oldalon ll pilont a Dunba. rdekessg, hogy az szaki lnc ugyan megsrlt s sszeroncsoldott, viszont nem szakadt el. Pesten a hdf llva maradt, s egszen az j hd ptsnek kezdetig emlkeztetett a hbor eme puszttsra.
Helyrelltsra a budapesti Duna-hidak kzl utolsknt kerlt sor. Sok vitt szlt, hogy rdemes-e helyrelltani a rgi hidat a rgi helyen, vagy esetleg egy teljesen j hidat ptsenek ms vonalvezetssel. Vgl Svoly Pl modern klsej, de az eredeti pillreket hasznost terve alapjn, 1961 s 1964 kztt trtnt meg az jjpts. Svolyk az j Erzsbet hd tervezse eltt az 1929-ben plt, majd 1951-ben jjplt klni Mlheim-hidat tanulmnyoztk a helysznen, s a mretezsi elvekrl konzultltak annak ptivel.
Vgl 1964. november 21-n adtk t a forgalomnak. A 6300 tonns aclhd 29 darab, egyenknt 90 tonns hdtagbl ll, ezt a terhet alig tbb, mint ezertonnnyi kbel tartja. A kbeleket Svjcbl importltk. Az j hd kzel tz mterrel lett szlesebb a rginl, ugyanis a jrdkat a fggesztkbeleken kvlre helyeztk. A villamosok dinamikus hatsa miatt azonban a hd lemezei elkezdtek repedezni, fleg emiatt szntettk meg a villamosforgalmat rajta a2-es metr elkszlte utn.[3]
1972 sorn folyamatosan vgtk vissza a jratokat: a 44-es s 67-es villamos csak a Keletitl indult (ma mr egyik sem ltezik, a 67V busz is megsznt 2008-ban, helyette hossz 5-s lett), a 60 s 60A jratok megszntek, a 68-as is csak a Keletihez ment, s a 19-es villamos sem ment mr t a hdon, helyette a Batthyny tr lett az j vglloms. December 31-n haladt t az utols villamos, 1973-tl mr nem jrt egy sem. 1975-ben tvoltottk el vgleg a vgnyokat, ekkor kapott j szigetelst s felletvdelmet is a hd. Tovbbi feljtsok voltak 1985-ben (j dilatci, j koprteg, korlt-talakts), 1990-ben (jrda-tpts, kls kezel jrda kiptse, kbelbilincs-ellenrzs s -csere, merevt tart kls mzolsa), 1992-ben (koprteg-csere a teljes plyn),1997-ben (kbelek s kapuzat felletvdelme), 1998-ban (szls svban j koprteg), s 2001-ben (mzols, budai hdfn j szigetels s burkolat).
Az jjptett hd kivilgtst tervezte s kivitelezte (1963-1964 kztt) Vitz Cskny Gyrgy kisiparos. A hd ksbbi dszkivilgtsa 2009. oktber elejn kszlt el, s 2009. november 17-n, a fvros napjn adtk t hivatalosan. A japn np ajndkaknt a kltsgek felt Japn llta, a kidolgozst Isii Motoko japn tervezn vgezte
|