Dek Ferenc hd

A Dek Ferenc hd (nem hivatalosan az M0-s autt Dli Duna-hdja) Budapest legdlibb Duna-hdja. Ezen tlmenen az E60, E71, E75 nemzetkzi ftvonalak rsze. A ksz hidat 1990. november 16-n adtk t a forgalomnak. Nvadja Dek Ferenc.
Jelenleg pl az M0-s krgyr dli szektornak bvtshez kapcsoldan a hd dli prja.
A fvros krli gyorsforgalmi t gondolatt elszr dr. Vsrhelyi Boldizsr, a budapesti Megyetem egykori professzora fogalmazta meg, vzolta fel az ltala javasolt nyomvonalat – Budapesttl a mainl kiss tvolabb vezetve –, a magyar automobil utak hlzatrl 1942-ben megjelent munkjban. A megvalstsra azonban mg tbb vtizedet kellett vrni.
ptse akkor vlt idszerv, amikor az 1970-es vekben a magyar fvroson tvonul nemzetkzi forgalom kezdett nagyobb mreteket lteni, ami a fvros akkori legdlibb hdjn, a Petfi hdon s a hozzvezet utakon kellemetlen mellkhatsokkal jrt. A leveg mindjobban szennyezdtt, a nehz teherautk okozta zaj s rzkds kezdett elviselhetetlenn vlni a fvrosi lakossg szmra. Klnsen az M1-es (Gyr, Hegyeshalom) s az M5-s (Kecskemt, Szeged) autplyk egyms kztti forgalmnak zmt kitev kamionok okoztk a panaszokat. Utbbiak szmra sem volt elnys, kerlt, torldst, idvesztesget jelentett a vroson thajts. Az autplya-gyr dli szektort elszr auttknt kvntk megpteni. Ezrt elhatroztk, hogy megllaptjk a nyomvonalat, s ezzel kijellik a dunai thidals pontos helyt.
Nemzetkzi jelentsgt alhzza, hogy a Vilgbank az ptsi kltsg 35%-t kitev kedvezmnyes hitel nyjtsval tmogatta megvalstst, benne a Duna-hd ptst. Mr a tervezs korai stdiumban szksg volt a hidak f adatainak megllaptsra. Erre a clra a minisztrium s a fvros 1981-ben tervplyzatot rt ki s bonyoltott le. A tervplyzatra 15 munka rkezett be, melyek kzl kett volt kimagasl rtk. Ezeknek szerzi kzssgeit Klatsmny Tibor s trsai, valamint Sigrai Tibor az Uvaterv kollektvjval vezettk. Az els szabadon szerelt, fesztett beton, a msik vasbetonlemezzel egyttdolgoz aclszerkezet volt. A tervbrlaton az thidal szerkezet kialaktsa gyben nem dntttek, a benyjtott terveket fknt a nylsok beosztsa s az eszttika szempontjbl rtkeltk.A hd ftartja szvrszerkezet aclszekrny. Ez a hd haznkban a legnagyobb nyls szvrszerkezet. A hdplyt, mindkt oldalon, szokvnyos korlt hatrolja. Az szaki - befolysi - oldalon kiemelt szegllyel elltott 2,4 m szlessg kerkprt, a dli oldalon kezeljrda osztja meg. Ily mdon a kocsiplyra 17,5 m marad, amit kzpen, mintegy 1,50 m szlessgben, korltot is tartalmaz biztonsgi sv oszt kt-kt forgalmi svra. Az tplya keresztirny esse 2,5 % a kerkprt fel. A hd szerkezetileg hrom, htgulsi hzagokkal elklntett, egyenknt hromnyls rszbl ll. A hdplya az aclszerkezet szekrnytart fels vlemezvel egyttdolgoz vasbeton lemez. Az aclszerkezet szekrnytart mind a hrom hdrszen azonos kikpzs hegesztett szerkezet, kvl-bell el van ltva kezeljrdval. Belsejben kbelek s csvezetkek szmra bven van hely.
A brl bizottsg 1986 oktberben dnttt a hd ptse gyben. Az ptkezs fvllalkozja a Hdpt Vllalat lett. A nagyvllalatok kztt az tVast Tervez Vllalat ( Uvaterv) a kiviteli tervek elksztst, a Ganz Aclszerkezeti Vllalat az acl tartszerkezet ptst vgezte folyamatosan s prhuzamban, a mlyptsi munkt s az szvrszerkezet hd vasbeton plyalemezt ksztette a fvllalkoz.
Az Uvaterv s a Hdpt Vllalat dolgozinak kzs alkotsa a mlyalapozst lgnyoms ignybevtele nlkl tette lehetv. Ezt az eljrst Hlatky Kroly s trsai szabadalma alapjn a Dek Ferenc hdnl alkalmaztk elszr.
Az eljrs lnyege, hogy a parton elregyrtva elkszlt a tervezett alaptesttel azonos mret (18,65 8,0 m) kregelem, s azt szdaru szlltotta a helysznre s eresztette le arra a mlysgre, amelyet elzetesen kotrssal kialaktottak s nyomban utna kszrssal krlvettek a kimoss megelzse rdekben. Ez a mlysg a tervezett mederszintnl kb. fl mterrel lejjebb kialaktott vzszintes fellet volt. A kregelem lesllyesztsnl klns gondot kellett fordtani a terv szerinti pontos elhelyezsre. A pillrpts tovbbi menetben, a helyre tett kregelemben lv vezetgyrk segtsgvel 150 cm tmrj, 17-25 m hossz, frt clpk ksztsre kerlt sor, majd a kregelemre rhelyeztek egy vele azonos mret fels kregelemet, mely az alshoz vzzr mdon illeszkedett. Ezt kvette a pillralapot alkot 4,5 m magassg betontmb elksztse, vz alatti betonozssal, a clpfejek sszefogsra, vgl a fels kregelem tetejre rfal elhelyezse, ugyancsak vzzr mdon. Az rfalat vaslemez alkotta, mely a kregelemek fltt mg 5 m magassgig volt hivatva a vzbetrstl megvni a munkateret. A vz sikeres kiszivattyzsa utn, hagyomnyos mdon folytatdott a pillr megptse a kburkolat elhelyezsvel egytt. Utols mveletknt csupn az rfalat kellett a fels kregelemtl elvlasztani s ezzel a ksz pillrt „levetkztetni”.
Az rtri hidak esetben a mlyptmnyeknl nem volt szksg a szabadalmazott eljrs alkalmazsra, mivel azok pillrei a parton szraz felleten, vagy sekly vzborts terepen pltek, ami feltltssel szrazz volt tehet.
A mlyptsi munkt a Hdpt Vllalat grdja hajtotta vgre Rapkay Klmn s Hlatky Kroly vezetsvel. Az els kregelemet 1987. augusztus 25-n helyeztk el, egy-egy pillr elksztse ngy, ngy s fl hnapot ignyelt.
http://hu.wikipedia.org/wiki/De%C3%A1k_Ferenc_h%C3%ADd
|