Mikroszkóp Színpad
Mikroszkóp: Görög eredetű szó, mikron = kicsi + szkopein = nézni. Magyarul górcső, paránylátó, részletlátó. Igen erős nagyító hatású készülék szabad szemmel nem látható apró lények, elemek vizsgálatára. Ha elég nagy a készülék, akkor emberek vizsgálata is lehetséges
Kabaré A francia cabaret 'kocsma, csapszék szóból ered, alapvetően a több részes hidegtál, az „hors d'oeuvre” felszolgálását jelentette. Aztán lett belőle a legkötetlenebb drámai műforma, amelynek számos tematikus ill. nemzeti változata ismert. Francia eredetű egyveleg, szatirikus, humoros, szórakoztató műsor. A 19. század végén Párizsban alakult ki, s terjedt el egész Európában. Az angolszász nyelvterületeken sajátos formái, a music-hall és a varieté a népszerűek. Az orosz megfelelője az esztrád, ami egy időben a szocialista táborban is próbált gyökeret verni.
A kabarékban egyfelvonásosok, jelenetek, magánszámok, kuplék, sanzonok váltakoznak, s a különböző stílusú és hangulatú műsorszámokat a konferanszié köti össze.
Az előadásban sok az aktualizálás, a rögtönzés; alapvető módszere a montázstechnika. A kabaré 1901-től terjedt el Budapesten. A sajátosan pesti kabaré 1907-ben indult „városhódító útjára”a „Bonbonnière” megnyitásával. Konferansziéja a legendává lett Nagy Endre volt, aki 1907 és 1912 között megteremtette magyar nyelven az irodalmi szintű kabarét. A pesti kabaré a későbbiekben is bevonta munkájába az értékes, kortárs szépírókat is. Így legjelentősebb szerzői között található: Gábor Andor, Heltai Jenő, Karinthy Frigyes, Kellér Andor, Szép Ernő, Molnár Ferenc.
A humor
Jelentése eredetileg testnedv, talán, ahogy a kacagástól kicsordul az ember könnye…
Bizonyosan az egyik legfontosabb dolog az életben, hisz javítja a kedélyállapotot, átsegít a nehézségeken is. Ráadásul 60-80 izmot is megmozgat.
Tudósok szerint a nevetés fokozza a szívműködést, megmozgatja az egész keringési rendszerünket, kitágítja az ereket, egyensúlyba hozza a vérnyomást. Nevetéskor az agyban olyan vegyületek szabadulnak fel, amelyek csökkentik a fájdalomérzetet.
A nevetéssel erősítjük az immunrendszerünket, serkentjük az emésztést, csökkentjük a stresszt és a nevetés állítólag simítja az arcbőrt is.
A Mikroszkóp, mint színpad
A színpad 1967. október 13-án nyitotta meg kapuit a közönség előtt. Ez a dátum, a péntek 13 Mikes Lilla visszaemlékezése szerint az első igazgató, Komlós János ötlete volt, a név megválasztása pedig a művésznőhöz kapcsolódik, aki mellékesen a színpad első főrendezőjének, Gál Péternek volt a felesége.
Komlós a hatvanas, hetvenes évek ismert publicistája és népszerű kabaré szerzője volt, ő álmodta erre az aprócska helyre Mikroszkóp Színpadot, amiből hamarosan országszerte ismert politikai kabaré központ lett. Az elmúlt 44 évben számos izgalmas, színvonalas produkció fordult meg a Nagymező utca 22- 24 mikro színpadán. Számos produkcióban számtalan névóriás is megfordult a Pesti Brodway legapróbb játszóhelyen. Volt, aki csak belekóstolt a kabaré különös műfajába, volt aki ott ragadt, más pedig kimondottan erre „szakososodott”. A sokszínűséget jól jellemzi az első műsor amely az "Érem a színházban" címet viselte és amiben jelentős szerepet kapott Shakespeare Lear királyának a színpadra készült színpadi adaptációja. A színház társulatán kívül ekkor fellépett Agárdi Gábor és Major Tamás is. Itt bontogatta szárnyait későbbiekben a humor emblematikus arca Hofi Géza . A másik legendás Géza, a Boncz mellett itt is szórta magából poénokat a Markos Nádas duó. Komlós után Marton Frigyes igazgatta az intézményt, majd jött a hosszú Sass korszak, amit alig egy éves Verebes éra követett. Sok minden történt ebben a 44 évben és a színház barátai bíznak abban, hogy újabb termékeny és sikeres esztendők várnak a Komlós által alapított humorbázisra
A Mikroszkóp titka
Komolyan venni a nézőt, felnőttnek tekinteni. Újság és színházi tájakon és a politikában is jelszó: az olvasót és/vagy nézőt sohasem lehet eléggé alábecsülni. Az olvasó és/vagy a néző hülye. Mint tudjuk, nem így van. Nem vitás, akadnak ugyanolyan hülye nézők, mint amilyen hülye kabarészerzők. Boldogan egymásra találnak, és hangadóvá válnak. De azért a humor mégiscsak és mindezek ellenére nagyon magas szellemi és társadalomkritikai teljesítmény. (MGP)
A színpad és ami benne van
Címe: 1065 Budapest, Nagymező utca 22-24. A Mikroszkóp színpada 16 méter széles, 5 méter mély, magassága 4,7 méter. A Mikroszkóp Színpadot Janesch Rudolf tervezte Komlós rendelésére. A színház klímaberendezését 1979-ben tervezte dr. Braxatoris Ákos. Hangtechnika: BEAG 8 csatornás keverőpult, fénytechnika: KONVERTA E 64 fényszabályzó. 2002-ben a kiskunhalasi DINAMIKA KFT. végezte el a belső felújítási és javítási munkákat.
A földszinti színházteremmel párhuzamos, meghitt színházhelyiség a Mikroszkóp. Megtervezésekor derékszögben elfordul. Megszűnik a hagyományos barokk színpadszerkezet. A terem teljes hosszában (széltében) a rivalda mentén bejárható sík emelvény lehetővé teszi a nézőtér teljes begyalogolását, minden egyes nézővel karnyújtásnyi közelségből szótértést. Ez előnye a rendelt szerkezetnek. Hátránya, hogy a színpadnak se mélysége, se magassága: s ez megszabja dramaturgiai lehetőségeit. Nincs mélysége, nincs magassága, vagyis zsinórpadlása, ahova beakaszthatók lennének a díszletek. Csak függönyrendszerek vagy parapetek állíthatók be. Kimenni a jelenetből csakis a függöny mögé lehet. Nincsenek színpadi járások, ahol könnyen el lehet tűnni az egyfelvonásos vagy villámtréfa végén. Végig kell gyalogolni a téren, a nézők elől eltűnni. Esetleg belépni a függöny mögé a középső járáson. A színpad csakis arra alkalmas, hogy begyalogoljon a főszám, a vezető komikus; egyenletesen végigsétálhasson a nézők sorai előtt, egyenletesen kapcsolatot tartva, intim közelségben a nézőkkel.
Mára a konferanszié egykor dicső mestersége médiatanfolyamokon elsajátítható. Sőt: az Országos Képzési Jegyzékben szerepel a konferanszié szakképesítés OKJ 52 8419 02 szám alatt. A Szegvári Katalin Oktatási Stúdióban két félév alatt elsajátíthatók a szükséges szakismertek. Az interneten található a Nemzeti Szakképzési Intézet - NFT - Központi program tervezetek között iktatási szám alatt szerepel a konferanszié-klónozási képzés. Az Országos Képzési Jegyzék 78. sorszámmal jelöli a konferansziéképzést az Újságíró Szövetség iskolája számára.
1967-2011 Az elmúlt 44 év
1967. október 13-án megnyílt a Mikroszkóp Színpad. Negyvennégy éve . Negyvennégy év hosszú idő embernek is, a színháznak talán még hosszabb. MGP szerint negyvennégy év a kabarészínház történetében matuzsálemi kor. 1967 óta év alatt megváltozott Magyarország államformája. Megváltozott politikai iránya. A Varsói Szerződés tagállama helyett az Európai Unió tagja lett. A szocialista tábor széthullott. A vasfüggöny elszakadt. A Mikroszkóp maradt, persze közönsége megváltozott, a színészek, hogy széjjelmentek, hol meg újraszerveződtek. A színház állandósága maga az épület és többé-kevésbé a név is.
A 44 a számisztikában is kiemelt számként nyilvántartott mesterszám. Jelentése a strukturált erő. Hogy ez mit jelenthet pontosan azt biztosan a számisztikusok tudják. Az összetett számok között is jelentéssel bír: A szám a jövőre vonatkozó súlyos figyelmeztetésekkel van tele, de ez a zsenik és feltalálók száma is. A jövő mozgásban van, és bár a sors könyve talán meg van írva, de tőled is függ Mikroszkóp és a persze a „bentlakóktól” meg a persze a fenntartóktól., hogy a következő félé csalódást, kudarcot vagy veszteséget hoz, vagy a 44-es mesterszám zsenialitása domborodik ki? Mit mondhatnak a médiumok, jósok és tisztánlátók erre?
A halhatatlanok
Kalandos élete volt, és munkásságának értékelése vitathatatlanul megosztja az embereket. Volt rabbi növendék, igen illusztris társaságban munkaszolgálatos, majd a háborút követően ÁVH-s százados is. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán szerzett diplomát. 1957-től vezette a Magyar Nemzet kulturális rovatát, majd ’62-ben munkásságát a Népszabadságnál folytatta. 1967-ben nyitotta meg kapuit az általa alapított Mikroszkóp Színpad, amely a főváros legkisebb színháza volt akkoriban. Igazgatóként és konferansziéként dolgozott itt 1980-ban bekövetkezett váratlan haláláig. 1965 és 1981 között több kötete is megjelent szatíráival, humoreszkjeivel. Hosszú ideig szerepelt a Rádiókabaréban. Az érem harmadik oldala, valamint Az én csatornám c. televíziós műsorai nagy sikert arattak. 1974-ben SZOT-díjjal tüntették ki, 1976-ban pedig Karinthy-gyűrűvel jutalmazták..
Marton Frigyes (Budapest, 1928. június 17. – Budapest, 2002. augusztus 29.)
A Színművészeti Főiskola rendező szakán végzett 1954-ben. Innen a Pécsi Nemzeti Színházba került, ahol négy évet töltött. A következő évben a Vidám Színpad rendezője volt, majd 1962-ig a Petőfi Színházban dolgozott. 1962-ben került a Magyar Rádió rendezői státuszába, ahol rovat illetve szerkesztőség vezetői feladatokat is ellátott.
1970 és 1980 között a Mikroszkóp Színpad főrendezője, Komlós János váratlan halála után az igazgatója volt egészen 1985-ig. Ebben az évben korkedvezménnyel nyugdíjba is vonult. Regisztrált bemutatóinak száma: 47-rendező; 14-szerkesztő (is); 5-színész.
|