Mai Man Hz
A nyolcszintes plet 1894-ben kszlt el, Mai Man fotogrfusmegrendelsre. 1931-ben a fnykpsz fitl megvsrolta Rozsnyai Sndor zeneszerz s felesge Rozsnyai (szletett Senger) Mici, mvsznevn „Miss Arizona”. k ptettk az addig res udvarba a hrom szintes Arizona mulatt. Ez 1944-ig mkdtt, amikor is a tulajdonosokat elhurcoltk
A hbor utn az plet a legklnflbb clokat szolglta, iskola, bemutatterem volt, majd a Magyar Autklub budapesti szervezete hasznlta 30 ven t.
A Magyar Fotogrfiai Alaptvny 1996-tl kezdve tudta kivsrolni a brleti jogokat a bent lak brlktl. A flemeleti Mai Man Galria 1995-ben, a Magyar Fotogrfusok Hza az I. s II. emeleten 1999. mrcius 18-n nylt meg benne. (Megnyitotta Ndas Pter r.)
Mai Man csszri s kirlyi udvari fnykpsz s felesge, Rothauser Etelka 1892. janur 30-n 35.000 forintrt vsrolta meg a Nagymez utca 20. szm alatti egyemeletes lakhzat. Egy vvel ksbb, 1893. janur 5-n Mai Man hztulajdonos, pttet, ptsi engedlyrt folyamodott a tekintetes f- s szkvrosi Tancshoz, krve, engedlyezzk a rgi hz lebontst s helybe egy j, hrom emeletes mteremhz ptst. Nem kvetkezetlensg a hrom emelet s a nyolc szint emlegetse, mert a pincvel, a fldszinti belpvel, a flemeleti kisman galrival, az els emeleti killt teremmel, a msodik emeleti vegmteremmel, a felette lv knyvtrral s a legfels rsz kettosztott tervel pontosan nyolc bejrhat szintet rejt a kvlrl hrom emeletesnek ltsz plet. Nmi engedlyezsi huzavona s tbbszri tervmdosts utn, melyet a Fvrosi Levltrban megmaradt iratok dokumentlnak, fnykpsznk megkapta a krt hozzjrulst. A hzat Nay Rezs s Strausz Muki tervei alapjn, Mann Jzsef ptszmester ptette fel, s alig msfl v elteltvel, 1894. jlius 31-n mr a lakhatsi engedlyt is kiadtk az akkori hatsgok. Az j plet utcai szrnyban kaptak helyet a fnykpszet klnbz sznterei s tulajdonos laksa, mg az udvari rszben fknt brlaksok pltek, aclbl, hogy a hzfenntarts is valamennyire rentbilis legyen. A mteremhz gazdagon dsztett neorenesznsz, historizl kls homlokzatot kapott, szobrok, dombormvek, dsztsek s terrakotta lapokra festett freskk dsztik. A festszetet s a fnykpszetet jelkpez allegorikus nalakok a kt mvszeti gra jellemz trgyakat tartanak kezkben, a kor fnykpszeti ikonogrfijban megszokott mdon jelezve a kpksztsi eljrsok rokonsgt. Ezek mg feljtsra szorulnak, de mind az utca tloldalrl, mind a knyvtrhoz kapcsold kt erklyrl jl szemgyre vehetk. Tessk mg megnzni a zld-srga Zsolnay pirogrnit burkolatokat, a kapu feletti fnykpez puttt, az akantuszos levlsorral szeglyezett falmezket, a tlgylevl mints kapublleteket, a kapu feletti fzrdsszel vezett antik maszkot, de aztn lpjnk gyorsan beljebb. Az elcsarnok vezetett az udvar s a flpcshz fel. (Elbbit ne keressk, mert a harmincas vekben az Arizona mulat cljaira beptettk. Itt krek elnzst a helytrtnszektl is, de minket most elssorban Mai Man s az mteremplete rdekel, s nem foglalkozunk a ksbbi hasznostsokkal, tptsekkel). Az azta trtnt talaktsok ellenre, a belpt a kapuban mg ma is a terazzo padlburkolatbl kiolvashat Salve felirat fogadja, pontosan gy, mint akkor. A lpcshz oldalfalban megmaradtak a nhai kirakatszekrnyek. A gipszstukkk (melyek megrik a fej nmi oldalirny megdntst, a nyak felfel tekerst) alatt kialaktott dszes vegvitrinekben Mai Man legjobban sikerlt fotogrfiit, a hresebb trsasgi szemlyisgek, arisztokratk, elegns budapesti hlgyek, s termszetesen a legbjosabb gyermekek portrit tekinthette meg a belp, aki egyttal vlaszthatott az ltala ignyelt htterek, belltsok, kellkek, vilgtsok kztt is. Mintaknt szolglt akarva, akaratlan. Ha a mltsgos r abban a pzban, ilyen httrrel, akkor n pont ugyan olyanban szeretnm. Vagy mg annl is elkelbbet vlasztott, attl fggen, hogy utolrni, vagy meghaladni kvnta embernk a mintul szolgl szemlyt. A szzadfordul mteremhzainak elcsarnoka egybknt nemcsak itt, de mindig, mindentt a fotogrfus munkinak reklmozsra szolglt, megadta a ltogats alaphangjt, s a mester sokoldalsgt reprezentlta a betved szmra. Tulajdonkppen ma sincs ez msknt. Itt tjkozdhatnak a Manhzban s a fotmzeumban zajl killtsokrl, rendezvnyekrl, a hz szolgltatsairl.
Az aradi Weisz Hug – aki Mai Man halla utn az zvegytl tvette a Nagymez utcai plet zemeltetst – Milyennek kell lenni egy modern mteremnek cmmel pontos lerst adta a kor szakmai ignyeinek. "A kirakatokra igen nagy slyt fektetek. Minden szekrnyben ms s ms felfogst, ms s ms kivitelt lt a szemll. Pigment, guminyomat, platinok, akvarellek, szpianagytsok... enterirk stb. vltakoznak bennk, alkalmat adva a szemllnek arra, hogy a fotogrfiai eljrsok minl nagyobb vltozatt lthassa maga eltt. Slyt fektetek termszetesen a killtott kpek krnyezetre is, mert a hats fokozsban a milinek tagadhatatlanul nagy szerep jut." (A Fny, 1907. 7. sz. 181–184. o., 1907. 8. sz. 207–212. o.) Mai Man sem tett msknt.
Menjnk beljebb. Az elcsarnok flemeleti galrijra mrvnylpcs vezet, kovcsoltvas korltjban MM monogram. Valamikor a feljrat szimmetrikus, ktkar lpcs volt, amibl mra ugyan csak egy maradt, m aki nemcsak a lba el, de felfel is tekint, az Albert Raudnitz bcsi fest, 1894-ben festett, aranyozott keretbe foglalt olaj tblakpnek puttit lthatja. rdemes teht ismt felemelni a fejeket. Mirt volt szksg erre a ms pesti brhzakra nem oly nagyon jellemz, klnleges dsztettsgre? Mert a fnykpszhez rkez delikvenssel el kellett hitetni, hogy olyan helyre rkezik, ahol megkveteltetik az riemberknt val magatarts, olyan helyen van, mondtk a falak, dsztsek, berendezsi trgyak, amely ill keretet ad ahhoz, hogy megfelel mdon viselkedhessk, amikor arra kerl a sor, hogy a hozz legmltbbnak tlt pzban megrkttessk az utkor szmra. Csak gondoljk vgig, tudtak volna eleink, nk tudnnak-e most, egy koszlott vakolat, saltromos fal, gagyi fldszinti fnykpsz zlethelyisgben arra gondolni, hogy fontos, milyen kpet hagyok magamrl utdaim s azok ismeretlen kortrsai szmra? Dehogy. Essnk tl rajta s menekljnk mihamarabb arckifejezs tkrzdne arcukon. Mint ahogy a ma igazolvnykpein, portrin lv brzolatok, arckifejezsek bizony nagyjbl ezt kommunikljk a szmomra.
Folytassuk a menst. A flemeleti galrirl, mely az j honfoglals els megnyert helysgeknt 1995 vgtl kisgalriaknt s knyvesboltknt mkdik, s mely ktszer is elnyerte azta a Magyarorszgon dolgoz klfldi jsgrk szavazsn a fvros legjobb galrija cmet, keskeny lpcs vitt a fnykpsz els emeleti irodjba. Ennek fala tlgyfval volt -s helyenknt mg van- burkolva. Az els emeleti folyos udvarra nz hrmas ablaknak maratott mints vegtbli ma is lthatak, termszetesen itt is a fnykpsz monogramja kszn vissza a bonyolult dsztsek szvevnybl. Ebben a flemeleti irodban fogadtk a fnykpsz alkalmazottai a vendget, s beszltk meg vele, portrt vagy csaldi kpet hajt-e, hny darabra, milyen mretre gondol, mi, mennyibe kerl, milyen hatridre szlltanak, etcetera. rtam, hogy itt a fnykpsz alkalmazottai, az n. fogadkisasszonyok dvzltk a vendget, s ezt nem vletlenl hangslyoztam. A fnykpsz nem lehetett sajt, palotaszer mtermben piti adminisztrcis gyeket intz, pnzzel s egyb szervezsi krdsekkel bajmold iparos, mert akkor oda lett volna vendgnek illzija, hogy itt most a fnykpsz aktv kzremkdsvel az rklt szmra kszl egy portr, mely nem az htkznapi arct mutatja, hanem azt a vgyottat, amilyennek szeretne kinzni, amilyennek hiszi magt. Ezrt a fnykpsz vgig a hzigazda szerept alaktotta, aki nem akrmilyen otthonban, az erre a clra berendezett szalonban fogadta a hozz betrket. s persze mellkesen le is fnykpezte ket, de ez volt a legkevsb idignyes rsze az egsz ltogatsnak. Jelenleg a trben egy risi velencei tkr, valamint a killttermek ajtajnak maratott, Mai Man monogramjt ismtl dsztse mutatja a volt mterem pompjt. Kln felhvnm mg a figyelmket a kt terem kztti ajtrsben lv, ktszrny, rzkeretezs, csiszolt veg tolajtra, melyhez hasonl szpet keveset ltni ms polgri laksokban. Csak zrjelben jegyzem meg, hogy ez a hrom helysg s a hozz tartoz erkly szolglt annak idejn a fnykpsz, felesge s fiuk laksul. Ma killt teremknt funkcionlnak, Andr Kertsz nevt viselve.
A volt irod᭭bl - ma is hasznlatos- faragott tlgyfalpcs visz a msodik emeleti fogadterembe. Korltja mg a hegeszts feltallsa eltt kszlt, a fmdszeket sszelapoltk s szegeccsel erstettk ssze. Mestermunka. A szalonnak berendezett teret meghatrozzk Rth Miksa festett lomveg-ablakai. A terem lbazatt bettdszes faburkolat bortja, a falakat puttfejes stukkkat hordoz pillrek tagoljk. Mondanom sem kell, hogy a fogadterem a nagypolgri fnykpszmtermek egyik legfontosabb helyisge volt, a fnykpsz szalonja, ahol vendgeit, a fnykpezkedni vgykat fogadta. Berendezst ezrt szalonenterirknt kpzeljk el: dvnnyal, dohnyzasztallal, sznyegekkel, fggnykkel, rval, szobrokkal, virgokkal, s termszetesen fnykpekkel a falon s az asztalra helyezett kptartkban, albumokban. Hogy az esetleges vrakozst knnyebben viselje a megrendel, kisebb knyvszekrnyt is elhelyeztek a fogadteremben, megrakva illusztrlt fnykpszeti folyiratokkal, fotogrfiai vknyvekkel. „Az elfogad terem (vagy a nagyobb ignyek s lnkebb forgalom kedvrt e clra szentelt termek) olyan hivatssal br, mint a nagy urak (ministerek, pspkk) elszobi, vagy a vasti vrtermek, melyekben eltltjk az idt addig, mg renk nem kerl a sor (…) Ha lehet, lltsunk a folyosra vagy lpcsre, mely az elfogad terembe vezet, kisebb szobrokat, cserepekben nyl virgokat, s a falakra fggessznk kpeket, hogy mindjrt az els pillanatban tudni lehessen, hogy kinl vagyunk. (…) Ha csak lehet, elfogad termnk keletnek nzzen ablakaival, mert a best ers fny nem lehet kellemes, a nyri fullaszt meleg pedig alkalmatlan is. Legyen kzel a mteremhez, nhny lpsnyire (…) Ha a kznsg kellemes benyomst nyert az elfogad teremig, kvncsisggal s rdekldssel eltelve lp ide be, s a krltekints utn nyomban tlni szokott a fnykpsz mrzkrl, st zlsrl is. (…) A bebtorozst illetleg legtancsosabb a finom ni zlst hvni segtsgl, mert szmos plda igazolja, hogy a ntlen fnykpszek mtermben azonnal szre lehet venni a ni zls hinyt. (…) Az asztalon nem szoks magnviszonyainkat illet trgyakat tartani, hanem ezek helyett inkbb kpekkel, kzrdek fnykpekkel telt albumokat, kpes lapokat (…) tartsunk. (…) Ha vannak birtokunkban forgathat panormk, lltsuk fel ezeket is a szobban, mert ezek a vrakozs ideje alatt kellemes szrakozst szolgltatnak vltozatos kpeikkel. Sok helyen lttam klnfle kptartkban s keretekben ismert nev egyneknek ott kszlt fnykpeit kitve szemlre. Az elksztett, de el nem vitt vagy flsleges kpeket is ki szoktk rakni. Albumokban npviseleteket, costume-kpeket vagy csoportokat szintn lthatunk. (…) Tbb helyen lttunk mr az ilyen elfogad teremben aranyhalakat, madarakat stb. Ezek mind emelik a vrterem szpsgt.” (dr. Srffy Aladr: A fnykpszet aesthetikja. (folyt.) Magyar Fnykpszek Lapja, 1899. 5. sz. 98-99. o.) Miknt mr mondtam, itt, ebben a dszes, elegns szalonban tallkozott elszr a fnykpsz a megrendelvel. Mint igazi hzigazda fogadta, az addig mr sok dologra rcsodlkozott, kellen elvarzsolt, esetleg megilletdtt vendgeit. Kellett ez az egyenlsgen alapul viszony, hogy a fnykp megrendelje megfelelen tlhesse az elkvetkezend kivteles, kitntetett pillanatokat, a csak neki, csak rte trtn esemnyek egyedi voltt, s nem utols sorban hossz idre kihat jelentsgt. Itt beszltk meg a fnykpsszel a szletend kpek rszleteit is. E beszlgets adott alkalmat a fotogrfusnak arra, hogy a modellek arcnak, alakjnak hangslyozand elnys s palstoland htrnyos vonsait felmrje, s megtervezze a belltsokat. Dolga volt az is, hogy felismerje a csaldi ervonalakat, az ersorrendeket, hogy ennek megfelelen lltsa majd a csoportozatot. A dominns szemlyt kzpre lltotta, s mell rendezte meghatrozott hierarchiban jobbrl s balrl szimmetrikusan a hozztartozkat. Minden j fnykpsz a szakma ismeretn tl egy kicsit pszicholgus is kellett legyen. Ha valakit ennl kicsit rszletesebben rdekel ez a dolog, errl bvebben rtam a Pzkatalgus cm, 2006-ban, a Magyar Fotogrfiai Mzeum ltal megjelentetett knyvemben. Ez volt a reklm helye. A volt szalon most szintn killttrknt funkcionl.
A "szalonhoz" toalett szobk kapcsoldtak, ahol a megrendelk rendbe hozhattk ruhikat, frizurjukat a felvtel eltt, htkznapi njket tetszsk szerint tformlhattk. Hogy ez mennyire nem kitalci a rszemrl, bizonytja Mai Man, nyomtatsban megmaradt eladsnak szvege, melyet a Fnykpszek Kre 1899. mrcius h 14-n tartott estlyn mondott el. „Eltekintve attl, hogy a fnykpszettel foglalkozk minden rend s rang kznsggel kell, hogy rintkezzenek, oly trsadalmi mveltsg s zlssel kell brniok, hogy ezek szoksait, hajait megrtse, felismerje, ehhez alkalmazkodni kpes legyen, st mindig az zlet elnyre kihasznlni tudjon. (...) Nem akarom kifejezsemmel megkisebbteni a tisztes ipart, de mindnyjan be fogjk ltni, hogy a fnykpszek ms trsadalmi mveltsggel kell brjanak, miknt egy cipsz vagy cs. (…) Hogy j mellkpet kszthessnk, mindenekeltt teljesen ismernnk kell a fej, azaz a koponya anatmijt. Ha valaki ezt nem ismeri, csak elvtve fog egy j kpet kszteni (…) Ha a fej anatmijt vizsgljuk, azt tapasztaljuk, hogy dacra, hogy a fejek, arcok hasonlk, a koponyk alakjai nagyon eltrk egymstl. (…) Tovbb haladva, a figyelmes szemll azonnal szreveszi, hogy az arc mindkt fele legtbb esetben egymstl eltr, ki kell teht keresni azt a felt, amely a fnykpen tetszetsebb (…) A szempilla, ppen mint a szemldk, rendkvl fontos aszerint, amint a szemhjat fedi, vagy kevsb rnykolja. Ezek mind olyan cseklysgnek ltsz dolgok, de rzk, intelligencia kell azok felismersre, gy a felvev operateur, mint a kidolgoz retoucheurnl. (…) Az orr van grbe, egyenes, lenyl, hajlott, mindegyik ms megvilgtst, de egyszersmind ms retouchet is ignyel. A szj meg valsgos prbakve egyes operateurnek, (…) s nemcsak gondos figyelmet, de sokszor az operateur specilis furfangjt ignyli, hogy a kpen br eredetisgeiben, de mindig a legelnysebb formjban tnjk fel. A fl, erre ugyan nagyon kevesen fordtanak gondot, s bizony sokszor, ha nem is directe fejezi ki kznsgnk nemtetszst, de keres a kpen ms hibt s nem fogadja el (…). A mellkpnl mg igen nevezetes a fejtarts, azt igen behatan kell megfigyelni, mert ez jellemz az illet karakterre (…) Mindezzel azt akarom igazolni, (…) hogy midn a mr emltett eredmnyt akarjuk elrni, az els s f kellk, hogy legelszr s mindenek felett j fnykpszek legynk, de msodsorban szksges amaz intelligencia is, mely az elsvel egytt jr, s ha kitartssal mindig a kznsg rdekt figyelembe vev krltekintssel mkdnk, akkor az erklcsi sikert ksri az anyagi siker is, s nem oly nehz megszerezni egy hromemeletes hzat, mit figyelmes s szves hallgatimnak egyenknt kln-kln szvbl kvnok, de azon megjegyzsemmel, hogy ne legyen rajta adssg!” (Mai Man: Tapasztalataimbl Magyar Fnykpszek Lapja, 1899. mrcius 20. 52-55. o.)
Ismt a tulajdonosa ltal imnt, alig 107 esztendeje emlegetett Nagymez utca 20-ba trjnk vissza. A volt ltzk helyt ma killtsi terek foglaljk el, ezt George Eastmann-rl neveztk el a Manhz mai zemelteti. A fogadteremmel egy szinten, az utcai oldalon van az plet legszebb rsze, a felvtelezsre szolgl napfnymterem. Az ide vezet duplaszrny, historizl ajt maratott vegbettjben is ott lthat a dupla M-es monogram. A fny az vegezett zrterklyen s annak ferde vegtetejn jut a nagymret, csoportkpek felvtelre is alkalmas helyisgbe, melynek mennyisgt, irnyt kt fggnyrendszerrel lehetett szablyozni. A vasszerkezet kt kltri oldaln, egy-egy gazdagon dsztett, neorenesznsz, timpanonos, kagyldszes zradk, Zsolnay-pirogrnit elemekbl kszlt szoborflke, s bennk bronz nalakok llnak. Mind az utcrl, mind az vegfal melll jl szemgyre lehet venni ket, s azonnal megllapthatjuk, hogy mg jcskn van mit restaurlni a hzon s dsztsein. A mteremben, bent a kt vgfalon freskk lthatk, melyek nemcsak a helysg dekorativitst nveltk, de a fnykpek elkszlthez is konkrt httrknt szolgltak.
A felvteli teremhez szrazlaboratrium kapcsoldott, amelyet kizrlag a kazettk betltsre, lemezek cserjre hasznltak. Itt troltk a felvtelekhez hasznlt klnbz objektveket, kellkeket, a httereket is. Most ezt is hozznyitottuk a killt teremhez. A sarokban balra, a keskeny ajt mgtti mellklpcs vezet fel a knyvtr elterbe s a tettri mtermekhez. Ez biztostotta a kzvetlen sszekttetst a felvteli terem s a kt szinttel feljebb elhelyezett munkaszobk kztt, ahol a retusrk, sznezk, msolk, kasrozk dolgoztak a napfny vilgts termekben. Az inasok, segdek nem zavarhattk a fnykpsz s vendgeinek diskurzust, a technikai httr rejtve volt a megrendel eltt azltal, hogy a munkatereket, az azok megkzeltsre szolgl lpcsket, ajtkat elklntettk a vendgfogadsra rendszerestett helysgektl. Mig lthat az egsz pletet sszekt kis liftecske is, melyen az elkszlt munkkat, a megmutatni kvnt nzkpeket, eszkzket szlltottk a klnbz szintek kztt. Ltjk, mindenre gondolt a kor fnykpsze, akinek az illzi megteremtse s folyamatos fenntartsa legalbb olyan fontos dolgt kpezte, mint a fnykp technikai elksztse. s mg mindig nincs vge. A Magyar Fnykpszek Lapja jniusi szmban jelent meg mr idzett szerznktl a kvetkez folytats. Megrhatnak, mirt citlok ide a kevss ismert esztttl ennyit, de nla jobban senki nem ismerhette ezeket a folyamatokat, hiszen ktszeresen is rsztvevje volt a folyamatoknak, azaz, mint idrl-idre lefnykpezett polgr, ltta a megrendel oldalrl, s mint Veress Ferenc kolozsvri fnykpsz veken keresztli tantvnya, munkatrsa, bartja, rzkelte a fnykpsz szemszgbl is a folyamatokat. Jjjn ht a szveg. „A mteremben olyan legyen a fests, hogy szksg esetn szoba gyannt is hasznlhassuk, mint htteret. Itt ltalban olyan btorokra van szksgnk, melyek nlkl a legegyszerbb levtelt sem vgezhetjk. E btordaraboknak milyensgt, rtkt, szmt az illet fnykpsz anyagi helyzete hatrozza meg. (…) A cl az, hogy lehetleg vltozatos alakban fnykpezhessk le vendgeinket, mert ha minden msodik kpnl ugyanazon mellktrgyak szerepelnek kiegsztk gyannt, nagyon is megszokott vlnk. (…) A mterem btorzatt illetleg (nem szlva az utaz fnykpszek bdjrl) azt tartsuk szem eltt, hogy ott fls, oda nem tartoz s nem hasznlt btordarab soha se foglalja el a helyet, nehogy munknkban akadlyozzon. (…) Sznyeg szksges, hogy szksg esetn szalonn is talakthassuk azt a nhny ngyzetmter terletet, melyen alakjaink lnek vagy llnak. A durva, fszer sznyeg is kvnatos, mert szabad jeleneteknl alig nlklzhet. (…) Egy garnitra salonbutor (dvny, szkek, zsmoly, esetleg megfelel asztal is) gyszlvn egyik leglnyegesebb rsze a mteremnek s a csaldi kpekhez nlklzhetetlen. rasztal, rajta vagy mellette knyvtart (fstve) az asztalon szemreval csinos irodai csecsebecse, nhny szp kts knyv (mely kzbe is vehet a levtelnl), ra stb. alig maradhat el. (…) Httereink (simk, egyszerek, ablakot stb. brzolk) mindg legyenek. Helyesen tesszk, ha egy csinos tvlati htteret festetnk a mterem egyik alkalmas s szabad falra (…) Rcsozat, szikladarab, fatrzs vagy virgllvny (utnzott dli nvnyekkel vagy egyb efflvel), gipszszobrok, stb. szval olyan dsztrgyak, melyeknek jelentsge a levteleknl oly sokoldal, s amelyek gyakran szksgesek: nem hinyozhatnak egy kzpszer mterembl sem. (…) Az illet fnykpsz gyakorlottsga s tallkonysga ugyan nha alig 2-3 trgy segedelmvel is rdekes jelenetet rgtnzhet ezek alkalmas csoportostsval, de vgre is hamar kimerlne, ha tbb segdeszkz nem llna rendelkezsre.” (dr. Srffy Aladr: A fnykpszet aesthetikja. (folyt) Magyar Fnykpszek Lapja, 1899. jn. 29. 6. sz. 121-123. o.) s miknt rva vagyon, gy nzett ki Mai Man idejn az mterme is.
Eggyel feljebb anno technikai helysgek, ma irodk, valamint a Pcsi Jzsef nevt visel fotogrfiai szakknyvtr tallhat. Az plet jelenleg a nagykznsg szmra idig ltogathat, pedig feljebb mg igazi rdekessgek vrnak a feljtsi pnzek tovbbi nhny szz millijra. A legfels kt szinten, az utca fel nzett a sokszorost helyisg, hol az elhvott negatvok kontaktmsolsa, esetleg nagytsa zajlott, tovbb a festszeti mterem, ahol az eredenden barna kpek kvnsgra elkezdtk kzelteni a valsg szneit, s a retusterem, ahol fjdalom, szenveds nlkl szabadultak meg a dmk felesleges kiliktl, plasztikai sebszi beavatkozs nlkl mltak el a ragyk, egyenesedtek ki kajla orrok. Ezen termek mgtt helyezkedtek el a laboratriumi s a msol helyisgek, ahol gyakorlatilag kszltek a ma is ismert, mves kidolgozs, harmnit, bkt sugrz portrk, csaldi- s csoportkpek.
Br kzenfekv lenne azt hinni, hogy a fnykpszmterem azrt jtt ltre, hogy ott minl jobb fnykpeket lehessen kszteni, de ez nem gy van. A dszes plet elsdleges clja az elhitets, a fnykpezend szemlyben az illzi felkeltse s folyamatos fenntartsa volt, mely szerint nem azonos htkznapi nmagval, tbb, jobb, okosabb, szebb, gazdagabb, jobbraval, stb., mint az a ht tbbi, nem fnykp kszttetsre felhasznlt napjain rla ltszik. s ennek a hitnek felkeltsre, brentartsra voltak alrendelve a terek, a berendezsi trgyak, ezt erstette a fnykpsz s alkalmazottainak viselkedse, minden. Az els rendszeres, sszefoglal fnykp-eszttika szerzje ekknt r errl: „A vendgek udvarias elfogadsa s elzkeny bevezetse sympathit breszt, j hangulatot kelt s odaad engedkenysget biztost arra, hogy az actus vgrehajtsnl mi lesznk azok, akiknek helyes mrzkre figyel a leend szemly. (…) Klns gonddal ksrjk az llts minden folyst, az arc vizsglstl kezdve addig, mg a ’most’ szval megtrtnt a levtel.” (dr. Srffy Aladr: A fnykpszet aesthetikja. (folyt) Magyar Fnykpszek Lapja, 1899. pr.20. III. vf. 4. szm 73-76. o.)
Joggal krdezhetem: ltjk, mennyi szempontnak kellett megfelelni a fnykpezsnek helyet ad szntereknek annak rdekben, hogy olyan felvtelek kszlhessenek, melyek ma 100-150 v tvlatbl is pek, hatnak, foglalkoztatnak bennnket? Gondoljanak bele. A fnykpsz szakma folyamatos sznvonal romlsval, silnyulsval, mra szinte teljes megsznsvel, az alkalmazott anyagok egyre ignytelenebb voltval, a fnykpezsre szolgl helysgek elszegnyedsvel, bezrsval, nk szerint nincs sszefggsben az, hogy mr rlunk, de ha belegondolunk, szleinkrl sem kszltek olyan felvtelek, melyekrl nyugodt szvvel llthatjuk, hogy szz v mlva, 2106-ban brki elveheti ket, vizsglhatja, s rmt lelheti bennk? Hogy azt mondhatn rluk, itt mg sszertek a dolgok, itt mg adtak a minsgre, itt mg fontos volt nemcsak a ma, de a tegnap s a holnap is. Ha a szakmt mr nem is, legalbb ezt az pletet rizzk meg utdaink okulsra.
|