Ferihegy 1 repltr

A Ferihegyi Nemzetkzi Repltr Budapest egyetlen repltere, Magyarorszg t nemzetkzi replternek egyike. Nevt Mayerffy Ferencrl, a krnyk egykori brljrl kapta a XIX. szzad kzepn. 16 km-re, dlkeletre fekszik a fvrostl. A repltren tallhat hrom terminlrl (1, 2A, 2B) jelents szm nemzetkzi jrat indul, fleg Eurpa nagyvrosaiba, de zsiba, szak-Amerikba s a Kzel-Kelet orszgaiba is
Terminl trtnet: 1939 szeptemberben, miutn a vros lgiforgalma kintte a budarsi repltr nyjtotta lehetsgeket, plyzatot rtak ki a ferihegyi repltr ptsre. A berkezett plyamunkk kzl ifjabb Dvid Kroly lett a nyertes, aki tervben egy olyan vasbeton szerkezet tglaplet alaprajzt lmodta meg, melynek fellnzeti kpe egy replgp volt. A gp trzse az indulsi-rkezsi csarnok, vzszintes vezrskja a vros felli homlokzat, szrnyai pedig a felszll mez fel nz emeletes pletrszek. Az plettmb kifutplyra nz frontjra Dvid kiltteraszt s termsk borts oszlopokon ll kt irnyttornyot is tervezett, ezek mintztk a kpzeletbeli replgp motorjait. Ezzel, Ferihegy 1-es terminlja a maga idejben Eurpa egyik legmodernebb replternek szmtott.
A II. vilghbor rombolsa utn a replteret 1950. mjus 7-n nyitottk meg, noha egyes rszei csak ksbb lettek kszen. Eredetileg a Maszovlet (Magyar Szovjet Lgiforgalmi Rt.) szmra ptettk, ami a Malv jogeldje volt. Ferihegyrl az els nyugatra indul menetrendszerinti jrat a Malv bcsi jrata volt, mg az els nyugati lgitrsasg, amely jratot indtott Budapestre, a KLM holland lgitrsasg volt.
Ferihegy 1 a nyolcvanas vekre mr nem brta a terhelst, ezrt miutn felavattk a Ferihegy 2B-t is, Ferihegy 1-en mr csak teher- s kisgpes forgalom, valamint kormnyzati klngpek fogadsa folyt. Ferihegy nagy rsze ekkoriban fleg irodahzknt funkcionlt, a XXI. szzad els veiben ugyanis cskkent a forgalom. A 2000-ben memlkk nyilvntott plethez tartoz repltren, 2003-ban az n. fapados lgitrsasgok sznre lpsvel a forgalom ismt jelentsen nvekedni kezdett, s jra megnyitottk a Ferihegy 1-et, ami gy is egyszerre csak egy jratot volt kpes kezelni.
2004 oktberben kezddtt tbb hnapos memlki feljts, a Budapest Airport Kft. megbzsbl kszlt. A munklatok sorn igyekeztek megrizni az plet elegancijt, fkpp azzal, hogy sok veget hasznltak, mely amellett, hogy lgiess teszi a modern rszeket, kiemeli a mrvny s mszk burkolatokat. A korabeli hangulatot a f vrterem falaira elhelyezett barns kpek, btorok idzik, valamint az a kvz, melyet a korabeli fnykpek alapjn hajszlpontosan rekonstrultak.
A memlk jelleg s az plet adottsgai azonban, szmos szolgltatst nem tesznek lehetv, nincs kln tranzit az tszll utasok szmra, csomagok tovbbtsa nem megoldhat, hely hinyban nem tudtak kialaktani kln business s VIP vrt sem. ppen ezrt elsknt csak diszkont lgitrsasgok jelentkeztek a terminl hasznlatra. A Budapest Airport Rt. a kvetkez lgitrsasgokkal kttt szerzdst: easyJet, Germanwings, Malm Aviation, Norwegian Air, SkyEurope, Sterling, Wizzair.
Mindent sszevetve egy klasszikus s bartsgos replteret kaptunk, ahol szpen kivitelezett terekben mozoghatunk s nmileg bepillantst nyerhetnk abba a vilgba, ami a repls lmnyt a negyvenes vekben jellemezte.
Tmegkzlekeds: Ha utols forintjukat is tliszalmira kltttk, akkor ajnlom a 3-as metr, Kbnya-Kispest vgllomsrl indul 93-as buszjratot, mely a legolcsbb, ugyanakkor kevsb knyelmes lehetsgek egyike. A msik, szintn innen indul, de Ferihegy 1-et csak rintlegesen megkzelt busz a 200-as, mely egy srbben kzleked, nagyobb ter Volvo busz, lgkondicionlval felszerelve. Ha pedig a repltrrl szeretnnek a vrosba eljutni, akkor ugyancsak ezzel a kt busszal rhetik el cljukat, melyek megllja az 1-es terminl kijrattl balra tallhat s visszavisz a mr elbb emltett Kbnya-Kispest vgllomsig, ahonnan a "kk" metr 25 perc alatt ri el a vros kzpontjt, a Dek Ferenc teret.
http://www.ohb.hu/guide/airport_ferihegy_1.hu.html
|